Navigare necesse est

(Nem fordítom le, házi feladat.) Amint azt nyilván senki nem tudja: 2012. július elsejétől rendszeres hajójárat indult a Dunán, a tömegközlekedés részeként. Mivel a Római parton lakom, akár a Gellért térig, akár a Boráros térig utazva kicsiny kiegészítő gyaloglással tudom elérni egykori kedvenc munkahelyemet. Mivel reklámozni szeretném a hajóközlekedést, ezért először az előnyeiről szólnék. A Gellért térig egy óra 13 perc alatt jutok el, közben a tízóraim mellé elfogyasztom a kávémat, bekapcsolom a gépemet (persze, hogy van wifi is). Ha bérletem lenne, nem kellene fizetnem nyugdíjasként pedig még bérletre sincs szükség.  A reggeli utasok száma nagyon csekély, egymást jobban ismerjük már, mint a személyzetet. (Ez eredetileg állt két jegyellenőrből, egy régi  matrózból, meg egy tanulóból, presszós kisasszonyból, ja, és még a kapitányból. Sajnos a munkahelyteremtő akciónak vége, ma már két-három ember is képes ellátni két-három(?) ember feladatát.) A napfelkelte még akkor is gyönyörű, ha kicsit hideg van. A menetrendet egészen szigorúan betartják, várnak egy-egy megállóban, ha szükséges.

Hátrányok (egyáltalán nem súlyosak):

Ha az ember vasárnap utazik, vagy külföldi turista, akkor mindenképpen kell jegyet váltania, (de gyereket, unokát is igazán érdemes vinni).

Ahhoz, hogy valóban működjön a dolog, néhány javításra lenne szükség. A hajók eléggé rozogák, aminek közvetlen hátránya nem látható, de valószínűleg jobban lehetne manőverezni  újabbakkal (ugye, kikötni mindig az áramlással szemben szabad csak!). De ennél sokkal fontosabb, hogy a sebessége nem versenyképes a többi járműével. Több olyan kikötő is van, amelyik nem használható, ha a vízállás túl alacsony (sőt, olyan is, amelyik akkor nem működik, amikor túl magas…), kissé rövidre sikerültek az EU támogatással készült hidak. Azt gondolom, hogy sokat segítene az is, ha nem a Rómairól, hanem Békásmegyerről indulnának a járatok. Külső szemlélőként azt se bírom fölfogni, hogy a Kopaszi gáton miért nem működik a megálló. (Ez inkább a turistáknak lenne hasznos.) És nyilván azért vagyunk olyan kevesen, és azért olyan rövid a szezon, mert nagyon kevesen tudnak róla. Amikor másra nem kell, olyankor talán a buszok és a villamosok oldalán lehetne reklámozni a hajózást, mint tömegközlekedési eszközt.

Végül pedig: Ezt most az előnyökhöz vagy a hátrányokhoz soroljam? (esszékérdés)

Természetesen be kellett iktani a Várkert bazár megállót, hisz ez a kicsiny rész (pars pro toto, még egy lecke) szintén átadható volt.

Eseménynaptár

Március 2024
H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31